Marija Montesori


Marija Montesori - izcila itāļu zinātniece, ārste, antropoloģe, pedagoģe un psiholoģe, kas dzīvi veltījusi darbam ar bērniem un īpašas mācību metodikas izstrādei. Montesori pedagoģijas būtība slēpjas devīzē "Palīdzi man to izdarīt pašam".

https://www.mammamuntetiem.lv/articles/10313/-cik-daudz-ir-jaruna-un-jasaprot-gadu-vecam-bernam/

https://www.mammamuntetiem.lv/articles/44400/lasisana-nesakas-ar-alfabeta-apgusanu-skolotaja-ieteikumi-lasitprasmes-veicinasanai/





Psiholoģes un pedagoģes Marijas Montesori  īsas gudrības vecākiem par bērnu audzināšanu

Šie likumi darbojas. Ja gribi izaudzināt iejūtīgu, atbildīgu un citus cilvēkus cienošu bērnus, izlasi un pārlasi reizi gadā.
  • Bērns mācās no tā, ko viņš redz.
  • Ja bērnu bieži kritizē, viņš iemācās nosodīt.
  • Ja bērnu bieži slavē,  viņš mācās novērtēt sevi un citus.
  • Ja bērns redz naidu un dusmas, viņš iemācās  kauties
  • Ja esat godīgs pret savu bērnu, viņš mācās būt taisnīgs pret citiem.
  • Ja par bērnu bieži smējās, viņš kļūst kautrīgs
  • Ja bērns dzīvo drošībā un jūtaspasargāts, viņš mācās uzticēties.
  • Ja bērnu bieži kaunina, viņš iemācās justies vainīgs.
  • Ja bērnu bieži uzslavē, viņš iemācās justies apmierināts ar sevi.
  • Ja par bērna neveiksmēm izturas saprotoši, viņš mācās būt pacietīgs.
  • Ja bērnu bieži uzmundrina, viņš iemācās paļauties uz sevi.
  • Ja bērns dzīvo draudzīgā vidē un jūtas mīlēts, viņš iemācās atrast mīlestību šajā pasaulē.
  • Nekad nerunājiet  sliktu par savu bērnu – ne viņa klātbūtnē, ne aiz viņa muguras.
  • Ievērojiet un centieties bērnā attīstīt to, kas viņā ir labs, tad sliktajam vienkārši nebūs vietas.
  • Vienmēr atbildiet uz bērna jautājumiem, ja viņš vēršas pie jums.
  • Cieniet bērnu, kas rīkojās un kļūdījās. Viņš centās un kļūdas ir labojamas.
  • Esiet gatavi palīdzēt bērnam, kurš mēģina apgūt kaut ko, ko viņš neprot.
  • Palīdziet bērnam attīstīt to, kas viņā ir ielikts no Dieva. Dariet to mierīgi un ar mīlestību. 
  • Runājot un darbojoties ar bērnu, esiet laipns un ievējoties pieklājības normas. Viņš ir pelnījis to pašu, ko visi citi.


Kā norit bērna un pedagoga sadarbība?

 Skolotāja uzdevums ir parādīt bērnam, kā ar materiālu strādāt, sniegt atbalstu, ja tas nepieciešams, bet nedarīt bērna vietā. Bērns labāk atceras tad, ja ir ne tikai redzējis vai dzirdējis, bet ir izdzīvojis ar visām maņām un paveicis pats. Montesori materiāls nav uzskates līdzeklis, tā būtība ir tajā, ka visu var ņemt rokās, pētīt, darboties. Bet ir jāievēro, ka katrs materiāls ir paredzēts savam uzdevumam  un pēc darbošanās tas jānoliek atpakaļ tam paredzētajā vietā.

Montesori didaktiskais materiāls ir veidots tā, lai tas organiski saplūstu ar bērna spējām un interesēm, kā arī tādā secībā, lai bērns justu tieksmi nepārtraukti izzināt vēl nezināmo. Darbošanās norit nepiespiesti, ar aizrautību un interesi, jo bērni izjūt iekšēju nepieciešamību darīt to, ko viņi paši izvēlas.

Sensitīvie periodi bērna attīstībā

Pirmsskolas vecumā bērnam jāapgūst daudz prasmes un zināšanas, un Marija Montessori ar apzīmējumu "jūtīgais periods" raksturojusi laika posmu, kad bērns kļūst īpaši ieinteresēts iemācīties, apgūt kādu noteiktu dzīves sfēru. Šie posmi vecākiem būtu jāpamana un maksimāli jāizmanto bērna izaugsmei.