Logopēds Inese Osīte, tālr. 26118610
Valodas attīstībā ir vairākas valodas apguves pakāpes. Jau no bērna pirmajām dzīves dienām sāk veidoties iemaņas dzimtās valodas skaņu izteikšanā un attīstās fonemātiskā uztvere (spēja atšķirt uztveramās skaņas). Tālāk bērns apgūst vārdu, veidojas vārdu krājums, priekšstati par teikuma veidošanos, un pēc tam tiek apgūta literārā valoda gan runas, gan rakstu formā.
Logopēda nodarbībās tiek vingrināta sejas muskulatūra, lūpas, mēle, veicot dažādus artikulācijas vingrinājumus. Tiek vingrināta arī pirkstu sīkā muskulatūra. Nodarbībās tiek paplašināts vārdu krājums, attīstīta runas dzirde, nostiprināts elpošanas un balss aparāts un veicināts domāšanas process, tiek apgūti gramatikas pamati.
Runas attīstību bērnam veicina arī daudzas citas lietas – dzirdi attīstoši uzdevumi ar burvju maisiņiem, kustību vingrinājumi ar dzejolīšiem, dziesmiņām, attēlu kartiņas, koordinācijas attīstošie vingrinājumi. Šīm nodarbībām ir daudzpusīgs iedarbības spēks, jo veidojas emocionāls kontakts ar pieaugušo. Attīstās bērna vēlēšanās darboties, pieaug viņa aktivitāte, prieks. Bērns netieši vingrinās, tādējādi attīstot domāšanu un runu. Rotaļas bērnam palīdz stimulēt runas zonas kustīgumu galvas smadzenēs, kas ietekmē runas korekciju un pilnveido domāšanas procesus – uzmanību, atmiņu.
Savas nodarbības papildinu ar Marijas Montesorī pedagoģijas metodēm, kas ļauj bērnam gūt prieku no mācību procesa, attīstīt kārtības izjūtu, būt patstāvīgam, būt ievērotam un uzklausītam. Palīdz attīstīt valodu brīvā, dabiskā saskarsmē, sarunā, runājot ar bērnu par aktuālām tēmām, ļaujot viņam pašam izteikties. Valodas apguvē izšķir 3 pakāpju apmācību valodas pilnveidošanai. Runāšana (2,5 – 3,5), rakstīšana 3,5 – 4,5, lasīšana 4,5 – 5,5.
Lai runātu skaidri, izteiksmīgi, pareizi izrunājot visas skaņas, nepieciešams pazīt savus runas orgānus un veikli tos lietot. Katram ir lietderīgi izpētīt muti pie spoguļa, pavērot lūpu, mēles, vaigu darbības.
Lai vingrinātu runas orgānus, var veikt dažādus lūpu, mēles un elpošanas aktivizēšanas uzdevumus.
LŪPU VINGRINĀJUMI:
Savas nodarbības papildinu ar Marijas Montesorī pedagoģijas metodēm, kas ļauj bērnam gūt prieku no mācību procesa, attīstīt kārtības izjūtu, būt patstāvīgam, būt ievērotam un uzklausītam. Palīdz attīstīt valodu brīvā, dabiskā saskarsmē, sarunā, runājot ar bērnu par aktuālām tēmām, ļaujot viņam pašam izteikties. Valodas apguvē izšķir 3 pakāpju apmācību valodas pilnveidošanai. Runāšana (2,5 – 3,5), rakstīšana 3,5 – 4,5, lasīšana 4,5 – 5,5.
Lai runātu skaidri, izteiksmīgi, pareizi izrunājot visas skaņas, nepieciešams pazīt savus runas orgānus un veikli tos lietot. Katram ir lietderīgi izpētīt muti pie spoguļa, pavērot lūpu, mēles, vaigu darbības.
Lai vingrinātu runas orgānus, var veikt dažādus lūpu, mēles un elpošanas aktivizēšanas uzdevumus.
LŪPU VINGRINĀJUMI:
- “Smaidiņš” – iestiept lūpas platā smaidā (paslēpt zobus aiz lūpām) un noturēt, kamēr pieaugušais skaita līdz 5;
- “Sētiņa” – pasmaidīt, parādīt zobus un noturēt, kamēr pieaugušais skaita līdz 5;
- “Taurīte” – lūpas savilkt taurītē, izstiept tās uz priekšu, noturēt, kamēr pieaugušais skaita līdz 5.
MĒLES VINGRINĀJUMI:
- “Zobu skaitīšana”– slidināt mēli gar zobu rindām iekšpusi, ārpusi, “saskaitīt” zobus;
- “Mutes kutināšana” – izkutināt ar stingru, sasprindzinātu mēli visu mutes dobumu;
- “Kārumnieks 1”– nolaizīt augšlūpu ar platu mēles galu, pēc tam paslēpt lūpu zem mēles (ieteikums – noziest augšlūpu ar medu, šokolādi, ievārījumu vai cukuru. Tā būs papildus stimulācija veikt vingrinājumu, taču jāatceras, ka pēc šī vingrinājuma jābūt iespējai padzerties ūdeni);
- “Kārumnieks 2”– nolaizīt apakšlūpu ar platu mēles galu, paslēpt lūpu zem mēles;
- “Adatiņa” – paradīt spicu mēli;
- “Renīte” – izvirzīt platu mēles galu, pacelt mēles sānus, veidojot renīti. Vēlams šo un arī iepriekšminētos vingrinājumus veikt pie spoguļa, lai runātājs var vērot savas kustības un koriģēt tās, ja nepieciešams. Grupā ērti izmantojami mazie kabatas spogulīši.
ELPOŠANAS VINGRINĀJUMI
Elpošanas vingrinājumu mērķis ir sekmēt pareizu, ritmisku ieelpu un izelpu, aktīvi izrunājot skaņas, zilbes, vārdus izelpas brīdī. Šie vingrinājumi palīdz uzlabot izelpas ilgumu un spēku.
Izelpas aktivizēšanas vingrinājumi:
Elpošanas vingrinājumu mērķis ir sekmēt pareizu, ritmisku ieelpu un izelpu, aktīvi izrunājot skaņas, zilbes, vārdus izelpas brīdī. Šie vingrinājumi palīdz uzlabot izelpas ilgumu un spēku.
Izelpas aktivizēšanas vingrinājumi:
- ieelpot caur degunu, izelpot caur muti un otrādi, mainot gaisa plūsmas ātrumu un stiprumu;
- piepūst vaigus, pēc tam strauji ievilkt;
- pūst spalviņu, vates piciņu, porolona vai galda tenisa bumbiņu līdz noteiktam objektam tuvāk, tālāk mainot gaisa plūsmas ilgumu (sekot, lai vaigi nebūtu piepūsti).
Ieelpas un izelpas rotaļu vingrinājumi:
- piesūkt ar kokteiļa salmiņu putuplasta bumbiņu vai papīra gabaliņu un pārvietot to citur;
- sacelt “vētru” ūdens glāzē, izmantojot dažāda resnuma kokteiļa salmiņus (tievu un resnu), lai bērns var sajust, ar kuru salmiņu to izdarīt ir vieglāk, bet ar kuru grūtāk;
- pūst papīra kušķīti, plastmasas pīlīti, zivtiņu ūdens traukā (bļodā vai vannā);
- nopūst dzimšanas dienas tortes sveces ar vienu izelpu no paliela attāluma (svecītes vietā var izmanto šauru, plānu papīra sloksnīti, var iededzināt īstu sveci.
- pūst ziepju burbuļus;
- pūst balonus;
- pūst vējdzirnaviņas;
- pūst galda tenisa bumbiņas vai papīra lidmašīnas līdz noteiktam objektam, piemēram, pa galdu vai grīdu.;
- pūst rotaļu taurītes, svilpītes.